tisdag 29 januari 2013

Tvättnötter & Galltvål

Jag har länge funderat på alternativ till tvätt- och sköljmedel. Nu har jag hittat en metod som jag ska testa. Har läst att tvättnötter ska vara ett bra alternativ som ska tvätta rent. Vill man sen ha lite doft på kläderna tillsätter man eterisk olja. Verkar jättespännande! Återkommer med besked så fort jag testat.

När jag är inne på rengörning vill jag passa på att hylla galltvålen. Finns i flytande och fast form. Jag vet att man kan använda den som fläckborttagare på kläder. Hemma har jag den som flytande. Blandar en del med en del vatten i sprayflaska och torkar av smuts och feta ytor i köket. Är helt imponerad av hur lätt den löser smuts.


1 kommentar:

  1. Ja har nu provat tvättnötterna några gånger, utan eterisk olja för att känna hur tvätten luktar. Tycker man får en fräsch ton men mycket mild i lukten. Och det tvättar rent! Jag hade hoppats på att saponinet skulle gjort tvätten mjukare. Det är lite rivjärnskänsla på handdukarna. Så om någon har ett tips här tar jag tacksamt emot det :-)

    SvaraRadera