lördag 25 maj 2013

Nässelschampo

Med spänning stod jag härom dagen och försökte mig på att göra ett schampo som är gjort av tvål. Ja ni läste rätt. Förtvålad oliv- och kokosolja ska ge ett milt schampo som till och med små barn kan använda.

Jag gjorde en infusion på brännässla som jag tillsatte i slutet av processen. Denna formula tog sammanlagt 10 timmar, varav tvålen kokade i 4,5 timme. När tvålen kokat klart bildas en relativt hård pasta som sedan ska lösas upp i vatten. Detta tog en evighet, men skam den som ger sig. Tillsammans med en härlig blandning av eteriska oljor tillsatte jag vitaminer.

Om 2 veckor kan jag prova och se ifall detta är något jag kan utveckla till mitt företag. Håll tummarna!

Brännässelinfusion


                                 
Tvålpastan som löses upp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar